Maand 2

23 november 2016 - Shuwaikh Educational, Koeweit

Salaam!

Ik heb vernomen dat Nederland onderhand al wel wat guur weer te verduren heeft gehad, en ben dan ook erg blij om te kunnen vertellen dat het hier nu is afgekoeld naar een heerlijke 20-25 ⁰C. Geen last meer van zweet dat overal tegelijk uitbreekt door het verplicht dragen van een lange broek op de universiteit, maar in plaats daarvan lekker genieten van het zonnetje. Daarnaast is het nu niet langer te heet om uitstapjes te maken naar de woestijn. Dat is dan ook wat we een paar keer gedaan hebben de afgelopen weken.

Tafik
In het begin van de maand raakten we aan de praat met een man uit Algerije genaamd Tafik. Hij is bezig met het behalen van zijn doctoraat hier in Koeweit, en loopt hier al een paar jaar rond. Vanwege zijn ervaring in Koeweit fungeert hij als een soort vaderfiguur voor de studenten van het Arabic Language Center. Hij loopt altijd rond met thermoskannen groene thee om aan iedereen uit te delen, en verzamelt extra eten in voor de buitenlandse werkers (“loonslaven”) op de campus. Daarnaast organiseert hij in het weekend vaak een trip om bij één van zijn vele contacten te gaan eten met een groep van zo’n 20-25 studenten. Na ons praatje nodigt hij ons tegenwoordig ook uit om mee te gaan, en daar maken we dankbaar gebruik van.

Woestijn - Kabed
Nu is het rond deze tijd van het jaar erg populair onder Koeweiti’s om hun vrije tijd door te brengen in de woestijn. De meesten bezitten daar samen met vrienden een eigen huisje/schuur met binnenplaats, en anders huren ze er eentje. Vaak hebben ze hier een paar dieren staan (bijv. paarden, dromedarissen of schapen), zodat het als “boerderij” wordt bestempeld en aan de benodigde wetgeving voldoet.
Woestijn I
Wij gingen eerst naar een open plek toe waar allerlei mini-quads, paarden en dromedarissen werden verhuurd. Het was een gekkenhuis met kinderen van 8-12 die voorbij scheurden op quads zonder op of om te kijken. Mij leek het in eerste instantie wel leuk om op een dromedaris te rijden. Maar toen we daar als groep van 25 aankwamen kon je de dollar-tekens in de ogen van de verhuurders zien. Iedereen kwam op ons busje afgestormd om zijn paard/dromedaris aan te bieden. Om zoveel mogelijk mensen op hun dromedaris te laten rijden begonnen ze het arme dier alleen maar meer en harder te slaan met een stok, zodat het sneller zijn rondje zou lopen. Dit gedrag wilde ik niet belonen, en dus heb ik helaas geen foto waarop ik op een dromedaris zit. In plaats daarvan zijn we door het zand gaan crossen op een quad die eigenlijk voor kinderen bedoeld was. Max Verstappen krijgt er een nieuwe concurrent bij (zie video) ;)
Woestijn IIRacen
Daarna zijn we met de hele groep gaan eten bij een stel vrienden van Tafik die een huisje met binnenplaats hadden gehuurd. In het huisje werd met zijn allen gegeten. Grote schalen met rijst en kip worden op de grond neergezet, waarna er ongeveer 5-6 personen omheen gaan zitten om met hun handen te eten. Ik heb toch maar om een lepel gevraagd omdat het eten van rijst met mijn handen niet erg soepel ging :P
Traditioneel eten - Woestijn IITraditioneel eten - Woestijn II
Nadat iedereen genoeg gehad had gingen we naar buiten om gezamenlijk thee en een soort gembermelk te drinken. De werkers gaan dan naar binnen om te eten van de restjes en om de boel op te ruimen. Wanneer het eten wat gezakt is worden er allerlei soorten spelletjes gedaan. Binnen is er de mogelijkheid voor tafeltennis en airhockey, terwijl buiten de volleybal tevoorschijn wordt gehaald voor een paar fanatieke potjes. Ik echter denk dat het spel meer stil heeft gelegen vanwege discussies in het Arabisch over of de bal in/uit was en wie er schuldig was aan het punterverlies, dan dat er daadwerkelijk gespeeld is haha. De avond werd traditioneel afgesloten met het voorlezen van een stuk uit de Koran, wat deels vertaald werd naar het Engels.
Woestijn IWoestijn II

Strand - Marina Beach
Doordeweeks zitten we normaal gesproken een beetje vast in een routine, omdat het hier in tegenstelling tot in Nederland verplicht is om bij de lessen aanwezig te zijn. Vorige week hadden we echter geluk dat er wat lessen uitvielen. We zijn er toen ook gelijk lekker tussenuit gegaan naar het strand. Eerst moesten we nog wel een taxi zien te vinden op onze geliefde taxistandplaats langs de weg (helaas heeft nog geen enkele chauffeur zijn nummer willen geven), maar met onze huidige ervaring is dat natuurlijk een fluitje van een cent :P
Onze taxi-standplaatsMarina Beach
Het publieke zandstrand Marina Beach bleek maar een relatief korte strook te zijn. Geen mogelijkheid om zoals in Nederland langs de hele kustlijn te lopen, omdat er continue onderbrekingen zijn door privé-stranden van hotels, resorts en gyms. Bovendien was het zeewater verrassend koud. Ik had gedacht dat het toch wel opgewarmd zou zijn gedurende de zomer waarin er een nieuw hitterecord (54⁰C !!) is gemeten in Koeweit. Waarschijnlijk is dat ook de reden dat het zo rustig was op het strand, Koeweiti vinden 25⁰C te fris om voor een duik te gaan. Ik geef ze geen ongelijk, want uiteindelijk ben ik ook niet verder gegaan dan wat pootjebaden. Dat belooft nog een hele schok te worden als ik in januari weer uit het vliegtuig stap in Nederland!
SkylineJachthaven

Overig
Naast dit soort uitstapjes naar de woestijn en het strand hebben we ook nog allerlei andere dingen gedaan. Zo zijn we onder andere met Koeweiti studenten naar de bioscoop geweest, hebben we een verjaardag van een Koeweiti gevierd en zijn we wezen bowlen en biljarten. Verder voetballen we nog regelmatig en volg ik samen met een stel voetbalgekke Afrikanen de internationale topwedstrijden op groot scherm. Al met al is de tweede maand hier dus prima verlopen!